قلب آسیا؛ امروز در اسلام آباد، می‌طپد

رئیس جمهور افغانستان دیروز در اظهارات خود در نشست خبری در کابل در مورد اینکه اشتراک اش در کنفرانس قلب آسیا، چه خواهد کرد و چه پیامی دارد، از ارایه جزئیات خودداری کرد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” لیکن سرتاج عزیر مشاور امور خارجی صدراعظم پاکستان در مصاحبه با صدای امریکا گفته است که رئیس جمهور غنی علاوه بر اشتراک در کنفرانس، با دیگر مقامات نیز دیدار خواهد داشت و هم در باره از سرگیری مذاکرات صلح گفتگو می‌کند.

با آنکه، سفر قبلی رئیس جمهور اشرف غنی اندکی پس از به قدرت رسیدن وی، کدام دست آورد ملموسی نداشت، اما سوالی مطرح می‌شود که رئیس جمهور چگونه به سفر دیگر به پاکستان دلخوش کرده است؟

سوال در اینجاست که آیا این سفرش با بازدید قبلی وی از اسلام آباد کدام تفاوتی دارد؟

رادیو آزادی این پرسش را با نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل مطرح نموده، آقای ستانکزی در پاسخگفت:

” دقیقاً متفاوت است. اول تجارب حکومت رئیس جمهور کرزی را داکتر اشرف غنی با خودش دارد، موضوع دوم نزدیک شدن حکومت وحدت ملی در آغاز کارش اعتماد کردن بر مقامات پاکستان که متأسفانه نتایج برعکس داشت تجربه دومیست و مهم تر اینکه، این بار کنفرانس قلب آسیا در اسلا آباد دایر می‌شود و پیرامون مسایل افغانستان صبحت می‌شود.”

نصرالله ستانکزی در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت، هر چند زود است تا گفته شود که سفر رئیس جمهور به اسلام آباد نتیجه ملموسی را بدست خواهد آورد و یا نه، اما همان طوریکه رئیس جمهور دیروز به آن اشاره کرد، او می‌خواهد پیامی را از سوی افغانان به نماینده‌گان اشتراک کننده در کنفرانس و مقامات پاکستانی، برساند.

اما عدهء از افغانانی که کدام تغییری را در سیاست پاکستان نمی‌بینند، سفر رئیس جمهور اشرف غنی را به اسلام آباد، نا مناسب می‌خوانند.

از جمله، امرالله صالح سابق رئیس عمومی امنیت ملی و رهبر روند سبز در افغانستان متنِ را در صفحهء فیسبوک خود به نشر رسانده و در اشاره به نا آرامی های شدید در جریان امسال، تلفات نیروهای امنیتی افغان و شکایات متداوم مقامات افغان، گفته است که این سفر رئیس جمهور غنی از هیچ جهتی قابل توجیه نیست.

آقای صالح در مورد این سفر رئیس جمهور، چنین سوالاتی را مطرح کرده است که آیا، کدام وعده مشخصی وجود دارد که این سفر متفاوت از ده ها سفر این نوع خواهد بود؟ آیا پاکستان از کشتار ما غذر خواهی کرده؟ و آیا کدام کشور خارجی ضمانت نتیجه گیری از این سفر را به دوش گرفته است؟

اما زمانیکه از رئیس جمهور اشرف غنی در کنفرانس خبری دیروز چنین پرسش مشابه مطرح شد، او گفت:

” آدم با کسانی صحبت می‌کند که همراه شان یک بحث جدی و یک مشکل جدی داشته باشد. مسئله بنیادی صلح بین دو دولت مستقل افغانستان و پاکستان است و از این جهت مناسبات دو دولت مثل مناسبات دو نوجوان نیست که یک ساعت آشتی باشد و یک ساعت جوت باشد. ما حق داریم که از منافع بنیادی خود در هر مجلس در هر جای به اساس منافع ملی خود دفاع کنیم.”

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در ادامه صحبت خود همچنان رد کرد که گویا او یک سیاست واضح در برابر پاکستان ندارد.

وی اضافه نمود، سال گذشته در پاکستان اعلان کرد که اسلام آباد در یک جنگ نیابتی و یا اعلان ناشده در افغانستان دخیل است.

رئیس جمهور غنی تأکید کرد که سیاست آنها در برابر پاکستان کاملاً آشکار بوده ووی افزود، سیاست افغانستان در سال گذشته اجماع بین‌المللی را جلب کرد و به گفتهء وی در این مورد یک اجماع منطقوی در حال شکل گیری است.

این پنجمین کنفرانس قلب آسیا در باره افغانستان است که در اسلام آباد برگزار می‌شود.

سلسلهء برگزاری این گونه نشست ها از استانبول آغاز شد و به دنبال آن کنفرانس‌های سالانهء آن در کابل، قزاقستان و چین برگزار گردید.

گفته می‌شود که در این کنفرانس علاوه بر هیئت‌های کشورهای منطقه، نماینده‌گان هند، روسیه و چین نیز اشتراک می‌کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *