موج تازه‌ی از تنش‌ها میان آنکارا و بغداد

نخست وزیر عراق به وزارتخارجه این کشور دستور داده که از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد تا ترکیه را به خروج نظامیانش از شمال عراق وادار کند. علاوه بر نخست وزیر عراق سایر مقام‌های سیاسی و مذهبی عراق هم از ترکیه خواسته‌اند نیروهایش را فورا از عراق خارج کند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “حیدر عبادی در سخنانی از تلویزیون العراقیه بار دیگر از ترکیه خواست به همسایه‌اش “عراق” احترام بگذارد و نیروهایش را از بیرون بکشد.

عبادی همچنین به وزارت خارجه کشورش دستور داده علیه اقدام ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند و از آن سازمان بخواهد تا ترکیه را به خروج نیروهایش از عراق وادار کند.

مقام‌های عراقی اعزام حدود ۱۵۰ نظامی ترکیه به شمال عراق را نقض حاکمیت این کشور دانسته و می‌ گویند: ترکیه بدون اجازه و اطلاع بغداد نیرو اعزام کرده.

” اعزام نیروهای ترکیه بدون اجازه حکومت عراق در جنگ با تروریسم کمک نمی‌کند، بلکه این کار نقض آشکار حاکمیت عراق است. هیچ نیروی نظامی از هیچ کشوری به‌جز ترکیه بدون اجازه در عراق حضور ندارند. نیروهای ترکیه بدون اجازه و اطلاع ما اینجا هستند.”

آیت الله العظمی سیستانی از مراجع بزرگ در عراق نیز از حکومت این کشور خواسته نقض حاکمیت عراق توسط نیروهای خارجی را تحمل نکند.

آیت الله سیستانی به همسایگان عراق گفته به بهانه جنگ با تروریسم و بدون موافقت بغداد نیروی نظامی به این کشور اعزام نکنند.

آیت الله سیستانی گفته حکومت مسئول حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشور است و تحت هیچ شرایطی نباید نقض حاکمیت کشور را تحمل کند.

مقتدا صدر یکی دیگر از روحانیون برجسته عراق حضور نیروهای ترکیه به این کشور را تجاوز دانسته و بر خروج آنها تاکید کرده.

“همه می‌دانند که علیه تجاوز امریکایی‌ها و متحدین آن جنگیده‌ایم و هنوز می‌جنگیم. امروز علیه تجاوز ترکیه نیز صداهایی شنیده می‌شود که حاضراند از طریق نظامی به آن پایان دهند، ما می‌بینیم اگر آنها این کار را نکردند، آنگاه ما اقدام خواهیم کرد.”

مقام های ترکیه اما می‌گویند: نیروهای این کشور به اساس توافق قبلی با بغداد به عراق اعزام شده‌اند تا سربازان عراقی را آموزش دهد و انکارا سربازانش را از عراق برون نمی‌کند.

” ما نیروهای خود را خارج نمی‌کنیم. ما به آموزش نیروها با تفاهم همه‌جانبه ادامه می‌دهیم. ما نیروی رزمی به منطقه برای جنگ نفرستاده‌ایم. ما برای حفاظت از نظامیان خود که مشغول آموزش نیروهای عراقی هستند، سرباز فرستاده‌ایم.”

نیروهای ترکیه که تعداد آنها به حدود ۱۵۰ نفر می‌رسد در منطقه بعشیقه در حومه شهر موصل که در تصرف داعش است، مستقر هستند.

اردوغان همچنین گفته: اگر دولت عراق در برابر تهدیدات تروریستی از خاک آن کشورعلیه ترکیه اقدام نکند، ما خود تدابیری می‌سنجیم و اقدام می‌کنیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *