پروسه‌ی محتوم به شکست صلح از نظر مردم


یک نهاد تحقیقاتی در افغانستان در گزارشی گفته که نزدیک به دو سوم مردم این کشور برنامه آشتی با گروه طالبان را “ناکام” می‌دانند.

اطاق مطالعات استراتژیک افغانستان این گزارش را براساس مصاحبه با ۱۵۴۰ نفر در ۱۵ ولایت با رعایت ترکیب شهری-روستایی، جنسیتی، قومی و پراگندگی جغرافیایی تهیه کرده است.

غلام‌رضا ابراهیمی، پژوهشگر این نهاد امروز (۲۴ حوت/اسفند) با اعلام یافته این پژوهش به خبرنگاران گفت که بیش از هفتاد درصد (۷۰.۶%) پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که برنامه گفت‌وگوی دولت با طالبان “ناکام” شده است.

به گفته او، نگرانی‌های اصلی پاسخ‌دهندگان، احتمال معامله بر سر حقوق مردم (۲۵ درصد)، تامین صلح (۲۰درصد)، شفافیت (۱۹ درصد)، نادیده گرفتن حقوق زنان (۱۴.۳ درصد) و عدم رعایت قانون اساسی (۱۳.۷ درصد) در برنامه صلح هستند.

از نظر کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، موانع اصلی برقراری صلح در افغانستان عبارتند از ضعف و فساد گسترده در دولت (۳۴ درصد)، طالبان (۲۰ درصد)، قوم‌گرایی و قبیله‌گرایی (۱۱.۴ درصد)، فقر و بی‌سوادی (۱۱.۲ درصد)، زورمندان محلی و مافیای مواد مخدر (۸.۲ درصد) و حضور نیروهای خارجی (۶ درصد).

گزارش انستیتوی مطالعات استراتژیک حاکی است که ۴۸ درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند که پاکستان از آتش جنگ و ناامنی در افغانستان سود می‌برد. ۲۰ درصد دیگر آن‌ها نسبت به آمریکا بدبینند و ۱۷ درصد آن‌ها گفته‌اند که ادامه جنگ به نفع مقام‌های فاسد دولتی است.

در این گزارش آمده که کارکردهای شورای عالی صلح از دید مردم “ضعیف” است. پاسخ‌دهندگان این شورا را “نمادین” (۱۹.۹ درصد)، فاسد (۱۶.۴ درصد)، غیرمستقل (۱۶.۲ درصد) فاقد حمایت عمومی (۱۴ درصد) و در معرض مداخله خارجی (۱۱.۴) دانسته‌اند.

براساس این گزارش، ۷۶.۸ درصد پاسخ دهندگان گفته اند که کارهایی که طالبان انجام می دهند، “اصلاً قابل قبول نیست” و ۲۸.۴ درصد آنها گفته اند که این گروه برای تامین منافع پاکستان می جنگد و درصدی‌های کوچکتری دیگر دلایل دیگری را در این مورد ذکر کرده‌اند.

بیش از ۷۰ درصد کسانی که با آن‌ها مصاحبه شده (۷۰.۷ درصد)، گفته‌اند که مقام‌های دولتی افغانستان در مورد برنامه صلح اجماع و دیدگاه هماهنگ ندارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *