رهبرحزب اسلامی در آستانه‌ی ورود به کابل

حکمتیار برای امضای توافقنامه با رییس جمهورغنی هفته آینده وارد کابل خواهد شد

به کزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “محمد اسماعیل قاسم یار، مشاور روابط بین‌الملل شورای عالی صلح کشور اعلام کرد که قرار است هفته آینده گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی برای امضای توافقنامه صلح با رییس ‌جمهورغنی وارد کابل شود.

قاسم یار در مورد از سرگیری گفتگوهای صلح با طالبان گفت: ملا اختر منصور رهبر گروه طالبان تمایل به از سرگیری روند صلح با حکومت افغانستان را دارد
قرار است که آقای حکمتیار توافقنامه صلح را با رییس جمهورغنی و پیر سید احمد گیلانی، رییس شورای عالی صلح کشور امضا کند.
گفته می شود که حکمتیار از حکومت خواسته است که همزمان با امضای این تفاهمنامه، تمامی زندانیان این حزب آزاد شوند وهمچنان نام او و اعضای حزبش نیز از فهرست سیاه جهانی خارج شود.
مشاور روابط بین‌الملل شورای عالی صلح گفت: نمایندگان حزب اسلامی افغانستان مدعی هستند که رهبر این حزب در مکان نامعلومی در افغانستان است و آنها نمی‌ خواهند پیش از دیدار رسمی او با مقامات افغان، محل اسکان حکمتیار را مشخص کنند.
قاسم یار در مورد از سرگیری گفتگوهای صلح با طالبان گفت: ملا اختر منصور رهبر گروه طالبان تمایل به از سرگیری روند صلح با حکومت افغانستان را دارد.
حزب اسلامی افغانستان مربوط به گلبدین حکمتیار از گروه‌های مخالف مسلح دولت است که از ابتدای ایجاد حکومت موقت در افغانستان با دولت مخالفت کرده است.
با این حال برخی کارشناسان می‌ گویند با توجه و بررسی سطح قدرت نظامی و سیاسی حزب اسلامی پیوستن یا نپیوستن این گروه به مذاکرات صلح، نمی ‌تواند تأثیر بسزایی در این روند داشته باشد.
در همین حال گفته می‌شود که هنوز دولت افغانستان و حزب اسلامی در مورد رهایی زندانیان این حزب، خارج شدن نام اعضای برجسته آن از فهرست سیاه جهانی و برداشته شدن تحریم جهانی علیه این حزب، به توافق نهایی نرسیده‌ اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *