ایسا متعهد به‌جذب بهتر سرمایه‌گذاری در افغانستان شد

آیسا‌ یا اداره‌ی حمایت از سرمایه‌گذاری درکشور در نظر دارد که زمینه‌های بهتر سرمایه‌گذاری در کشور را برای تاجران داخلی و خارجی فراهم کند، تا تاجران خارجی و داخلی به سرمایه‌گذاری در کشور علاقه‌مند و تشویق شوند.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “رییس عمومی اداره‌ی حمایت از سرمایه‌گذاری در افغانستان می‌گوید که آنان تمامی ‌تدابیر را روی دست می‌گیرند و زمینه را برای سرمایه‌گذاری خوب و مطلوب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم می‌کنند.
اداره آیسا یا حمایه سرمایه‌گذاری افغانستان  جوزا از راه‌اندازی کمپاین ملی، برای جلب سرمایه‌گذاری مبنی بر معرفی افغانستان منحیث انتخاب برای سرمایه‌گذاری در منطقه و جهان و تبدیل کشور به مرکز مناسب برای کسب و کار در منطقه، خبر می‌دهد.
قربان حقجو، رییس عمومی‌اداره حمایه سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید: «راه‌اندازی این برنامه سرمایه‌گذاری افغانستان امروز رسما پرده‌برداری شده آغاز به کار کرد. این کار در داخل یک برنامه ملی است ولی در سطح بین‌المللی کمپاینی است به‌خاطر معرفی کردن چهره جدید افغانستان و جلب سرمایه‌گذاری در کشور.»
او در مورد ضرورت ایجاد چنین برنامه‌ای می‌گوید: «مشکلاتی را که از ناحیه فشار‌های اقتصادی به آن مواجه هستیم، مانند فقر، بی‌کاری و توقعات بسیار زیاد از دولت افغانستان به‌خاطر عاید، ایجاد جای کار، به‌خاطر رشد اقتصادی‌ای که بتواند به‌شکل متوازن و پایدار باشد، همه این‌ها در حقیقت اهداف کلانی‌اند در گروه رشد سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی.»
به‌گفته حقجو این برنامه شش هدف را تعقیب می‌کند از جمله، سهم‌دهی استراتژیک تمام نهاد‌های سکتوری در رابطه به سرمایه‌گذاری، جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی، توسعه و تشویق سرمایه‌گذاری‌های داخلی و حمایت تولید داخلی، طرح پالیسی‌های قابل تطبیق برای سرمایه‌گذاری و بهبود فضای سرمایه‌گذاری افغانستان و پرداختن به چالش‌ها، تغییر روش و عملکرد تشویق سرمایه‌گذاری و معرفی افغانستان در منطقه و جهان.»
او می‌افزاید که در چهارده سال گذشته شاهد دست‌آوردهای خوبی در عرصه رشد اقتصادی بوده‌ایم، اما از سال ۲۰۱۳ به این‌سو میزان رشد اقتصادی کند بوده است. همه این‌ها ایجاب می‌کند که آنان باید رویکرد و عملکرد خود را متوجه رشد اقتصادی به شکل پایدار بسازند.
حقجو می‌افزاید: «ایجاب می‌کند که ما با تمام قوانین، پالیسی‌ها، طرز‌العمل‌ها،‌ اجرات اداره آیسا، نحوه رسیدگی به وضعیت سرمایه‌گذاری و امکانات و زیر‌بنا‌های فزیکی و مادی‌ای که در اختیار داریم، همه تلاش مان را بکنیم و وضعیت سرمایه‌گذاری را به استندردی برسانیم که اول سرمایه‌گذاران داخلی بتوانند سرمایه‌گذاری بکنند و بعد توجه سرمایه‌گذاران خارجی نیز جلب کند.»
در همین حال خانجان الکوزی، معاون اول اداره حمایه سرمایه‌گذاری در افغانستان می‌گوید: «واقعا مشکل در راستای سرمایه‌گذاری وجود دارد. در افغانستان زیاد برنامه‌ها و اسناد و پروپوزل‌ها از گذشته باقی مانده است، اما خدا کند این برنامه در حد شعار باقی نماند و گام‌های عملی برداشته شود. از دولت، وکلا، سکتور خصوصی، شورای عالی اقتصادی و همه مردم افغانستان تقاضا می‌کنم که سرمایه‌گذاری افغانستان را تشویق کرده به تولیدات داخلی توجه کنند.»
به‌گفته او، اگر به تولیدات داخلی و کار‌های زیر بنایی توجه نکنیم، داشته‌های خود را نیز از دست خواهیم داد. گاهی از سوی پاکستان و زمانی از سوی کشور‌های دیگر تحت فشار قرار می‌گیریم، گاهی راه تورخم مسدود می‌شود و زمانی راه‌های دیگر مواصلاتی از سوی کشور‌های دیگر مسدود می‌شود، به همین خاطر باید روی تولیدات داخلی توجه بیشتر صورت گیرد.»
به باور خانجان الکوزی تا زمانی که مشکلات فساد، قاچاق، اختطاف و مشکلات امنیتی حل نشود و تا زمانی‌که جان سرمایه‌گذار و مال آن مصون نباشد و زمینه سهولت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم نشود‌، سرمایه‌گذاران خارجی این‌جا نخواهد آمد. بنابران باید این مشکلات از سر راه سرمایه‌گذاران برداشته شود و خواست ما از دولت این است که گام‌های عملی برداشته شود و به شعار‌ها خاتمه دهیم.
در همین حال، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با اعلام حمایت از آغاز برنامه ملی و کمپاین در سطح بین‌المللی، می‌گوید: «خوشحال استیم که شاهد آغاز یک برنامه و کمپاین ملی و بین‌المللی در راستای رشد سرمایه‌گذاری در افغانستان هستیم. این ابتکار خوبی است و ما از آن حمایت می‌کنیم.»
به‌گفته او، هرچند کمک‌های جهانی کم شده، اما هنوز هم وجود دارد. این‌که چطور از این کمک‌ها استفاده شده و به بهترین شکل مطابق اولویت‌های مردم در نظر گرفته شود و از سوی دیگر برای رشد تولید سرمایه‌گذاری و رشد تولیدات داخلی و توسعه متوازن کشور ممد واقع شود.
به باورعبدالله، اگر یک کارخانه فعال می‌شود، معنایش این است که آینده یک تعداد خانواده‌های کشور تضمین می‌شود.
این در حالی است که در افغانستان از سال ۲۰۰۲ به این‌سو بیش از ۱۰٫۴ میلیارد دالر امریکایی سرمایه ابتدایی برای سرمایه‌گذاری نزد اداره حمایه سرمایه‌گذاری افغانستان در ۵ بخش چون خدمات، ساختمانی، صنایع، معادن و زراعت، ثبت شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *