شروع حملات هوایی امریکا به مواضع گروه طالبان

پس از دستور اخیر بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده مبنی بر گسترش فعالیت و نقش حمایتی نیروهای امریکایی در افغانستان، نیروی هوایی این کشور اولین حملات هوایی خود را علیه مواضع طالبان انجام داده‌اند.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ”  به نقل از دویچه‌وله، وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، می‌گوید که نیروی هوایی این کشور به مواضع طالبان حمله کرده است. پیتر کوک، سخنگوی این وزارت از بیان جزییات این حملات خودداری کرده اما گفت که این حملات در جنوب افغانستان انجام شده است. یک مقام ارشد امریکایی نیز گفته است که «چندین حمله هوایی» انجام شده اما ایالات متحده نمی‌خواهد معلومات بیشتری در این زمینه ارایه کند چرا که ممکن است حملات بیشتری در این منطقه انجام گیرند و نیروهای امنیتی افغانستان نیز به همراه مستشاران امریکایی به آن‌جا بروند.
تغییرات جدید به نیروهای امریکایی اجازه می‌دهد تا نیروهای امنیتی افغانستان از جمله اردوی ملی را همراهی کنند.
سخنگوی پنتاگون در یک نشست خبری گفته است: «نمی‌توانم معلومات بیشتری ارایه کنم، چرا که این‌ها بخشی از عملیات‌های جاری در افغانستان هستند.» آقای کوک هم‌چنان گفت که هنگام حمله هوایی، هیچ نیروی امریکایی در منطقه حضور نداشته است.
تصمیم اوباما مبنی بر گسترش اختیارات و نقش حمایتی نیروهای امریکایی در افغانستان، یک سال پس از پایان ماموریت نظامی نیروهای بین‌المللی در افغانستان گرفته شد. از آغاز سال ۲۰۱۵ تاکنون مسوولیت سنگین ماموریت‌های جنگی بر دوش نیروهای امنیتی افغانستان بوده است.
هدف از تصمیم جدید اوباما، افزایش فشار بر طالبان است. در همین حال، بارک اوباما که دوره کاری‌اش تا چند ماه دیگر به پایان می‌رسد، از سوی فرماندهان و فرستادگانش به افغانستان زیر فشار قرار دارد تا از طرح کاهش نیروهای امریکایی از ۸۹۰۰ به ۵۵۰۰ تن چشم‌پوشی کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *