طومار داعش در حال جمع شدن از خاورمیانه

گروه داعش در یک و نیم سال گذشته حدود ۲۵ درصد قلمرو زیر تسلط خود را در عراق و سوریه از دست داده است و بر اساس گزارش شرکت مسما به IHS که جنگ‌ها را در جهان نظارت می کند، داعش احتمالاً در ماه های آینده غیرنظامیان را بیشتر از پیش در شرق میانه و اروپا هدف حملات خود قرار خواهد داد.

نهاد تحقیقاتی IHS گفته است که ساحات زیر تصرف داعش از ۹۱ هزار کیلومتر مربع در جنوری ۲۰۱۵ به ۶۸ هزار کیلومتر مربع در حال حاضر کاهش یافته است. به گفتۀ کولمب سترک، تحلیلگر ارشد در بخش نظارت منازعات در شرکت IHS به خبرگزاری رویترز گفته است که کوچک شدن قلمرو زیر سیطرۀ خلافت خود خواندۀ گروه دولت اسلامی آشکارا می رساند که پروژۀ حکومتداری آن گروه ناکام شده و به گفتۀ وی داعش بار دیگر شورشگری را اولویت‌ خواهد داد.

قوای نظامی عراق ماه گذشته شهر فلوجه را در نزدیکی بغداد، از تصرف تندروان گروه دولت اسلامی خارج کرد. شکست داعش سبب شد که آن گروه هفتۀ گذشته یکی از مرگبارترین بم گذاری‌ها را در بغداد به نام خود ثبت کند. در این انفجار در یک بازار مزدحم محلۀ شیعه نشین کراده در بغداد حدود ۳۰۰ نفر کشته شد.

گروه دولت اسلامی اواخر سال گذشته کنترول شهر رمادی را از دست داد که یکی از مواضع مهم آن گروه در عراق به شمار می رفت. ارتش عراق اکنون برای پسگیری شهر موصل آماده‌گی می‌گیرد. موصل دومین شهر بزرگ عراق که در شمال آن کشور موقعیت دارد، عمده ترین مرکز سوق و اداره و عملیاتی داعش به شمار می‌رود.

همچنان، گروه دولت اسلامی سال گذشته در اثر حملات قوای نظامی روسیه و جنگ با شبه نظامیان تحت حمایت ایران که به طرفداری از بشارالاسد رئیس جمهور سوریه می جنگند، ساحاتی را در خاک سوریه از دست داد. نبرد داعش با نیروهای ائتلافی دیموکراتیک سوریه که از سوی ایالات متحدۀ امریکا حمایت می شوند، عامل دیگر شکست‌های آن گروه در سوریه بود.

نیروهای دیموکراتیک سوریه در ماه فبروری شهرک الشدادی را که پایگاه عمدۀ تدارکاتی تندروان داعش بود، از تصرف آن گروه خارج کردند. در ماه مارچ نیروهای حکومتی سوریه با حمایت حملات هوایی روسیه، تندروان داعش را از شهر تاریخی پالمیرا و ساحات هم جوار آن در سوریه، بیرون راندند.

هم اکنون نیروهای دیموکراتیک سوریه در حال پیشروی به سوی شهر رقۀ سوریه، پایتخت خلافت خود خواندۀ گروه دولت اسلامی، استند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *