تناقض گویی در مورد تلفات ملکی یا نظامی در جنگ سنگین

یک تحقیق در ارتباط نتایج تلفات بمباردمان برخی مناطق ولسوالی سنگین هلمند، نشان می‌دهد که حملات هوایی بر اساس یک هماهنگی دقیق انجام شده و افراد تلف شده همه جنگجویان مخالف حکومت اند.

این تحقیق که به هدایت مقام‌های ولایت هلمند صورت گرفته نشان می‌دهد که همۀ افراد تلف شده مخالفین مسلح بودند که در جمع آن‌ها ۸ قوماندان برجسته و جنگجویان خارجی شامل اند.

والی هلمند صبح روز شنبه با شماری از مقامات دیگر این ولایت در یک نشست خبری حضور یافت و گفت که تلفات حملات هوایی شب جمعه، افراد ملکی نیستند.

حیات الله حیات گفت، عملیات در ولسوالی سنگین خیلی خوب پیش می‌رود.

 

وی افزود:

“در این اواخر، دشمن تحت فشار‌های زیادی قرار دارد. به همین دلیل هم طالبان و هم در اینجا عدۀ از تلفات ملکی‌ها خبر می‌دهند. اما در حال حاضر اسناد و شواهد و همچنان معلومات اولیه ما نشان می‌دهند که در آنجا افراد غیر نظامی کشته نشده‌اند.”

نیروهای امنیتی افغان به حمایت هوایی قوای خارجی شب جمعه در نزدیکی بازار ولسوالی سنگین در مناطق چناریان و قلمیان حملات هوایی را انجام داده که گفته می‌شود، در اثر آن غیر نظامیان تلف گردیده‌اند.

اما حاجی میراجان رئیس نهاد اجتماعی هلمند گفته‌های والی را نپذیرفته می‌گوید، در این حادثه ۲۶ تن کشته شده که همه غیر نظامیان اند.

او افزود:

“برای شما معلوم است که یک وجب ولسوالی خالی از حضور طالبان نیست، آن‌ها در منازل مردم، در کنار مساجد و یا محلات مسکونی در یک اتاق زندگی می‌کنند، دولت بدون تشخیص و بی‌رحمانه چنین بمباردمان می‌کند که مورد قبول ما نیست. من نمی‌دانم که آن‌ها در اثنای بمباردمان محل را مشخص ساخته نمی‌توانند و یا چه؟”

مجید آخندزاد معاون شورای ولایتی هلمند نیز تلفات افراد ملکی را در سنگین تائید کرده‌است.

ضمناً، طالبان در خبرنامۀ تلفات جنگجویان‌ شان را در این حملات رد کرده، گفته‌اند که افراد کشته شده همه ملکی‌ها هستند.

مقام‌های هلمند می‌گویند، تحقیقات آن‌ها ادامه دارد تا تفاوت اساسی را در ارقام تلفات پیدا کنند.

جنگ در سنگین زمانی اوج گرفت که جنگجویان مخالف از طریق تونل‌ها برخی از پوسته‌های نیرو‌های امنیتی افغان را انفجار داده و تلفات سنگینی به آن‌ها وارد کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *