خواست دو میلیارد دالری یونیسف برای نجات کودکان در افغانستان

یونیسف یا صندوق کودکان سازمان ملل متحد از افزایش بحران انسانی و وخامت اوضاع در افغانستان هشدار داد.

این سازمان طی یک اعلامیه‌‌ای خواستار دو میلیارد دالر کمک برای غلبه بر این وضعیت در افغانستان شد. یونیسف گفته، که با این پول نیازمندی‌های فوری بیش از ۲۴ میلیون نفر در افغانستان که نصف آن کودکان اند، برآورده خواهد شد.

این سازمان همچنین گفته، که هم اکنون نزدیک به ده میلیون کودک با خطر محروم شدن از آموزش روبه‌رو اند و ۴٫۵ میلیون دیگر به حمایت‌های صحی و روان‌ درمانی نیاز دارند.

این نهاد مدد رسان گفته که وضعیت بشری در افغانستان رو به وخامت است و مردم افغانستان در آستانۀ زمستان با اختلال تکان دهنده در زمینۀ ارایۀ خدمات صحی، بحران فاجعه‌بار غذایی، خشکسالی، شیوع سرخکان، اسهالات حاد، پولیو و دیگر بیماری‌های قابل پیشگیری روبرو اند.

اکونگا؛ نمایندۀ یونیسف در افغانستان:

“وضعیت کنونی بشری در افغانستان به گونۀ خاص برای کودکان وخیم است. زمستان آغاز شده است و بدون پول اضافی، یونیسف و شرکای آن قادر نخواهند بود تا به کودکان و خانواده‌های نیازمند کمک رسانی کنند. میلیون‌ها کودک افغان هم اکنون در معرض خطر قحطی و مرگ قرار دارند. “

این سازمان همچنین تخمین زده که نصف کودکان زیر سن پنج سال در افغانستان تا سال ۲۰۲۲ به دلیل بحران غذایی و دسترسی به آب آشامیدنی و خدمات بهداشتی به سوتغذیه حاد مبتلا خواهند شد.

همچنین تاکید کرده که در صورت پرداخت نشدن معاشات معلمین، ده میلیون کودک افغان با خطر محروم شدن از آموزش و مکتب روبرو اند.

هم‌زمان با این یونیسف فراخوانی را به همین منظور آغاز کرده و تلاش دارند تا کشورها را برای نجات جان کودکان افغان ترغیب کنند.

جورج لاریا ادجی؛ مدیر منطقه‌یی یونیسف در جنوب آسیا:

“در مواجهه با وضعیت اضطراری حقوق کودکان در افغانستان، ما یک فراخوان تاریخی بشردوستانه برای نجات جان میلیون ها کودک صادر می کنیم. ما از شرکای خود می خواهیم که با حمایت‌های خود به نجات جان کودکان در افغانستان ادامه دهند.”

یونیسف گفته است که این اداره در صورت دریافت دو میلیارد دالر خدمات نجات‌دهنده را برای کودکان افغان فراهم کرده و تداوم ارایۀ خدمات اساسی چون صحت و آموزش را برای آنان تضمین خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *