حمله هوایی برشفاخانه‌ی در کندز و موج اعتراض ها از کابل تا سازمان ملل

ریاست جمهوری از حمله به شفاخانه سازمان داکتران بدون مرز ابراز تاسف کرده است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن” بان کی مون دبیرکل سازمان نیز خواستار تحقیق همه جانبه در مورد این حمله شده و شورای حقوق بشر این سازمان گفته که این حمله ممکن است جنایت جنگی مسحوب گردد. باراک اوباما هم که نیروهای کشورش مرتکب این جنایت شده، دستور تحقیق در مورد حمله هوایی به این شفاخانه در قندز را صادر کرد. در حمله به شفاخانه داکتران بدون مرز در قندز دست‌کم ۱۹ کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

حمله به شفاخانه قندز درحالی انجام شد که به اساس گزارش‌ها در زمان حمله، هیچ شورشی مخالف در این شفاخانه پناه نگرفته بود. ۹۵ ملکی، ۵ زخمی پلیس و ۵ زخمی طالبان در این شفاخانه بستری بودند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، حمله به شفاخانه داکتران بدون مرز در قندوز را “فاجعه” خوانده و گفته منتظر نتایج تحقیق وزارت دفاع امریکا می‌ماند. او از پنتاگون خواست که او را در جریان کامل تحقیق درباره این حادثه قرار دهد.

سازمان داکتران بدون مرز می‌گوید: دست کم ۱۹ نفر، از جمله ۱۲ تن از کارکنان این سازمان و ۷ بیمار، در حمله هوایی به شفاخانه قندوز کشته شده‌اند. شمار زخمی‌های این حمله که نیم شب جمعه، ۱۰ میزان روی داد، ۳۷ نفر اعلام شده.

به گفته داکتران بدون مرز، سه کودک هم در میان کشته شدگان هستند و از سرنوشت شماری از بیماران و کارکنان شفاخانه اطلاعی در دست نیست. این سازمان در بیانیه خود، بمباران شفاخانه‌اش در شهر قندوز را “وحشیانه” خوانده و آن را محکوم کرده است. داکتران بدون مرز افزوده پس از آن که موقعیت دقیق شفاخانه به وسیله جی‌پی‌اس مشخص و به مقام‌های نظامی آمریکایی و افغان در کابل و واشنگتن اطلاع داده شد، این بمباران بیش از ۳۰ دقیقه ادامه یافته است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم گفته که ممکن است این حمله یک جنایت جنگی محسوب شود. زید رعد الحسین، کمیشنر حقوق بشر این سازمان با غیرقابل توجیه خواندن حمله به شفاخانه داکتران بدون مرز در قندوز، گفت اگر در دادگاه ثابت شود که این حمله عمدی بوده، می‌تواند یک جنایت جنگی محسوب شود.

بان کی مون دبیرکل این سازمان هم خواستار تحقیق همه جانبه در باره این رویداد شده است

در همین حال ریاست جمهوری نیز نسبت به این حادثه، ابراز تاسف کرد و هیئتی را برای تحقیق در مورد این حمله توظیف کرده است. به اساس اعلامیه ریاست جمهوری، جنرال جان کمپبل قومندان عمومی نیروهای ماموریت قاطع ناتو در افغانستان هم در تماس تلفنی با رییس جمهور اشرف غنی از وقوع این حمله معذرت خواسته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *