تبانی هیولاهای فساد لجام گسیخته‌ی افغانی و امریکایی

یک تاجر افغان به رشوت دادن به سربازان امریکایی برای به دست آوردن میلیون ها دالر از قراردادهای اکمالاتی ایالات متحده در افغانستان متهم شده است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” خبرگزاری اسوشیتدپرس، این اتهامات در یک قضیه عمده فساد اداری در جریان جنگ در افغانستان وارد شده است.

شکایت جنایی در محکمۀ فدرال کارولینای شمالی در بیست و سوم ماه دسمبر درج شد.

درین شکایت نامه، حکمت الله شادمان صاحب شرکت حمل و نقل حکمت شادمان به توطئه و رشوت در ارتباط با پرداخت پول از سوی او به دو سرباز امریکایی در سال ۲۰۰۹ میلادی متهم شناخته شده است.

در پی این اتهامات، وزارت عدلیه ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۶۳ میلیون دالر در حساب های بانکی شادمان را منجمد ساخته بود.

این اقدام در نوع خود اولین گام برای منجمد ساختن دارایی مربوط به قراردادی های افغان پنداشته می شود.

مقامات ادعا کردند که بیش از ۷۷ میلیون دالر از طریق قراردادهای حمل و نقل شادمان متقلبانه از پول دولت به دست آمده است.

به اساس شکایت جنایی درج شده، اداره های تطبیق قانون در حال تحقیق در مورد پروسه قراردادها در افغانستان هستند، مخصوصاً قراردادهای که در میان سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ میلادی صورت گرفته اند.

اداره های تحقیق کننده عبارتند از اف بی آی، قوماندانی تحقیقات جنایی اردوی ایالات متحده، تحقیقات جنایی دفاعی، و سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان.

محل بود و باش فعلی شادمان معلوم نیست.

به اساس شکایت جنایی، شادمان حدود ۱۴۰ هزار دالر به رابرت دبلیو گرین که در آن زمان مسئول بخش اکمالات در میدان هوایی کندهار بود، پرداخته بود.

به اساس گزارش، گرین به تحقیق کننده گان گفته است او پس از آن که در مورد پرداخت پول از سوی شادمان به دیگر سربازان اطلاع یافته بود، پول درخواست کرده بود.

مقامات گفته اند که گرین حداقل ۴۰ قرارداد به ارزش سه میلیون دالر را در اختیار این تاجر افغان قرار داده بوده است.

به اساس گزارش، دیود ای کلاین که رتبه اش بالاتر از گرین بود، در پیوند به این موضوع حدود ۵۰ هزار پول نقد به دست آورده بود.

هر دو گرین و کلاین به گرفتن رشوت اعتراف کرده اند.

به اساس اسناد محکمه، گرین در ماه سپتمبر به ده ماه حبس و یک سال آزادی تحت نظارت محکوم شد.

مجلس محاکمه کلاین در ماه جنوری سال آینده برگزار خواهد شد.

شرکت های حمل و نقل در افغانستان در سال ۲۰۰۹ میلادی معمولاً مواد سوخت، غذا، آب و دیگر اقلام را برای اردوی امریکا انتقال می دادند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *