خطر نفوذ داعش در صفوف گروه طالبان

یک جنرال امریکایی از ایجاد چنددسته‌گی در میان گروه طالبان در ولایت هلمند خبر می‌دهد و از احتمال نفوذ گروه داعش در میان طالبان سخن می‌گوید.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن” ویلسن شوفنر، معاون ریاست روابط عامۀ ماموریت قاطع برای افغانستان ضمن یادآوری از تقسیم طالبان به سه گروه در هلمند، گفته‌است که تمام گروه‌های طالبان از ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان اطاعت نمی‌کنند.

او در ایالات متحدۀ امریکا به خبرنگاران گفته‌است که چنددسته‌گی میان طالبان در ماه‌های اخیر می‌تواند فرصت صلح با حکومت افغانستان را فراهم کند اما خطر نفوذ گروه دولت اسلامی یا داعش را در میان گروه‌های آنان ایجاد می‌کند.

این در حالی‌ست که تا کنون چندین گروه طالبان اعلام موجودیت به شکل گروه‌های جداگانه و هم‌چنان مخالفت‌شان را با ملا اختر محمد منصور اعلام کرده‌اند.

اخیرا پس از انشعاب گروهی به رهبری ملا رسول، یک گروه دیگر طالبان در ولایت پکتیکا در یک گردهم‌آیی ملا عبیدالله هنر را به رهبری برگزیدند و ملا اختر منصور را مزدور پاکستان خواندند. در حال حاضر درگیری‌های خودی میان افراد گروه طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان وجود دارد.

از سویی، فعالیت‌های گروه دولت اسلامی نیز در بخش‌های مختلف افغانستان افزایش یافته و توام با ولایت ننگرهار، تا به حال در ولایت کنر نیز حضور این گروه گزارش شده و از پیوستن طالبان به این گروه در ولایت زابل نیز سخن گفته شده‌است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *