دومین روز نشست ریگا با حضور وزیران خارجه ناتو

وزیران خارجه ناتو در دومین روز نشست ریگا در لیتویا، روی مسایل مختلف از جمله وضعیت افغانستان صحبت کردند.

دبیرکل ناتو و وزیر خارجه امریکا در پایان این نشست گفتند، که درس‌های آموخته شده از ماموریت دو دهه اخیر ناتو درافغانستان را در این نشست به بحث گرفتند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت، حضور آنها چه در سطح سیاسی و چه نظامی در افغانستان بیهوده نبوده و در ۲۰ سال گذشته از افغانستان هیچ حمله‌ای علیه متحدان ناتو صورت نگرفته است.

ینس استولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو:

“درهر دو سطح سیاسی و نظامی، ماموریت ناتو درافغانستان بیهوده نبود. در بیست سال گذشته هیچ حملۀ تروریستی که در افغانستان سازماندهی شده باشد، بر کشورهای ما صورت نگرفت. تنها ناتو ظرفیت و ارادۀ سیاسی راه اندازی چنین یک عملیات عظیم و پیچیدۀ مدیریت بحران را داشته است.

استولتنبرگ در ادامه تاکید کرد که باید ظرفیت برای عملیات تخلیه از افغانستان بالا برده شود و روی این باید تمرکز کنیم که چگونه می‌توانیم، نحوه برنامه‌ریزی و اجرای عملیات مدیریت بحران را بهبود ببخشیم.

وزیر خارجه امریکا نیز می‌گوید، در دو دهه گذشته ایالات متحده و ناتو به‌گونه مشترک با پدیده تروریزم در افغانستان مبارزه کردند و القاعده و سایر گروه‌های تروریستی توانایی حمله از افغانستان علیه منافع مان را پیدا نکردند.

آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا:

“در بیست سال گذشته ناتو اطمینان حاصل کرد که افغانستان بار دیگر به پناه‌گاه امن تروریستان مبدل نشود. در این مدت هیچ حمله‌ای از افغانستان علیه متحدان ما صورت نگرفت.”

ایالات متحده و ناتو درحالی حضور بیست ساله‌شان در افغانستان را با دستاورد می‌خوانند که به گفته برخی آگاهان امور، خارجی‌ها در دو دهه اخیر نه در میدان نظامی و نه هم در میدان سیاست برگ برنده میدان نبودند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *