بحران اوکراین – سفر مقام‌های ارشد امریکایی به کی‌یف

اوکراین؛ کشوری که آتش جنگ همچنان در آن شعله‌ور است.

ماریوپول؛ شهر که اکثر نقاط آن تحت کنترل نظامیان روسی است و کارخانه فولاد سازی هم تنها سنگر باقی مانده سربازان  اوکراینی، مقام‌ها در اوکراین اما می‌گویند، نیروهای روسی تلاش دارند که کارخانه فولاد سازی که آخرین سنگر مقاومت سربازان اوکراینی است را نیز تصرف کند. پیشبینی‌ها این است که آخرین سنگر سربازان اوکراینی و شهر ماریوپول هم به تصرف روس‌ها درخواهد آمد اما اینکه بر سر سربازان اوکراین چه خواهد آمد هنوز معلوم نیست.

زلنسکی اما بار دیگر از امریکا خواست که برای مقابله با روسیه به این کشور سلاح‌های بیشتری مورد نیاز به اوکراین بفرستد، رئیس جمهور اوکراین گفت:

“به محض اینکه به اندازه کافی سلاح سنگین در اختیار داشته باشیم، باور کنید که ما بسیار سریع قلمروهای خود را که به طور موقت اشغال شده اند را پس می‌گیریم.”

زلنسکی همچنین در آخرین نشست خبری‌اش گفت، اگر روسیه باشندگان ماریوپول را بکشند و یا برای جدا کردن بخش از خاک اوکراین همه‌پرسی ساختگی برگزار کند؛ ک‌یف مذاکرات با مسکو را متوقف می‌کند.

با اینحال، قرار است لوید آستین وزیر دفاع و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا امروز یکشنبه وارد کی‌یف شوند. رییس جمهور اوکراین هم می‌گوید، در دیدارش با مقام‌های ارشد امریکایی فهرست از سلاح‌های مورد نیاز را به آنان می‌سپارد، ولادیمیر زلنسکی افزود:

“هرچند پوتین تعادل خود را از دست داده اما نمی‌توانم باور کنم که مسکو از سلاح اتمی کار بگیرد.”

مسکو اما اعلام کرده که وزارت دفاع این کشور دریافته که کشورهای غربی به شدت تلاش دارند تا اسناد استفاده از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی در اوکراین را جمع آوری کند. از دید وزارت خارجه روسیه این اقدام غرب تحریک آمیز خوانده شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *