هژده تُن مواد مخدر بعد از کشف و ضبط در کابل حریق شد

بیش از ۱۸ تُن انواع موادمخدر صبح امروز توسط معینیت مبارزه با موادمخدر وزارت امورداخله آتش زده شد. این مقدار مواد، شامل هروئین، مرفین، تریاک، چرس، مشروبات الکلی و مواد کیمیاوی بودند که طی هشت ماه گذشته کشف و ضبط شده بودند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” دستکم جان یک و نیم تا سه میلیون انسان افغانی، ماه ها و سالها ست در اتش موادی می سوزد که ۱۸ تن از این مواد، امروز اینجا در ده سبز کابل به اتش کشیده شد!

درحالیکه قبلا، حدود سه میلیون نفرآغشته به مواد مخدر از سوی وزارت صحت عامه اعلام شده بود، اما وزارت مبارزه با موادمخدر، این آمار را بیش از یک میلیون نفر بیان داشته و می گوید: موادمخدر بعنوان تمویل کننده تروریزم، امنیت جوانان کشور را باخطر جدی مواجه کرده و مبارزه قاطع و همگانی را میطلبد.

بازمحمد احمدی، معین مبارزه با موادمخدر وزارت امورداخله هم، موادمخدر را منبع اصلی تمویل تروریزم، چالشی بزرگ و تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات کشور و منطقه می داند.

اقای احمدی به آمار و ارقام هم اشاره کرد و گفت: در هشت ماه گذشته ۵۷۹ عملیات در کابل راه اندازی شد که طی آن ۷۰۴ مظنون دستگیر و از نزد آنان دوازده هزار و۶۳۴ تن انواع موادمخدر به همراه مقداری اسلحه و وسایط نقلیه نیز بدست آمد.

بگفته وی، در سال ۹۴، یکهزار و هفتصد و شانزده عملیات مختلف در سطح کشور راه اندازی شده،  که طی آن یکهزار و ۹۷۰ مظنون دستگیر شده اند.

 ۲۰ تن این مظنونان، عضو نیروهای پولیس، ۱۰ تن عضو اردوی ملی، ۲۷ زن و ۸ خارجی بوده اند.

با اینحال، آمارهای سازمان ملل نشان میدهد که افغانستان هنوز با تولید سالیانه بیش از ۹۰ درصد کوکنار جهان، درصدر کشورهای تولید کننده مواد افیونی قرار دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *