دیپلماسی طالبانی از قطر تا چین

شورای عالی صلح کشور دعوت پکن از گروه طالبان را تلاش دوستانه خوانده و این سفر را در خصوص زمینه سازی گفتگوهای صلح دولت وحدت ملی در کابل با این گروه را تأثیر گذار می پندارد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی این شورا امروز (چهارشنبه) در صحبتی با رسانه ها گفت که شورای عالی صلح از سفر هیئت طالبان به چین استقبال می‌کند.

اما وی افزود که کشور‌های که با طالبان مسلح ملاقات می‌کنند باید متوجه باشند که امتیاز‌های فراتر از یک گروه مخالف مسلح به آنان، قایل نشوند.
وی در بخش دیگر از سخنانش گفت:

“ما استقبال می‌کنیم از هر دوست که زمینه برای گفتگوهای بین‌الافغانی صلح به مالکیت خود افغان‌ها را فراهم می‌کند اما نباید پا فراتر گذاشته شود از حد اینکه این گروه‌ها با حکومت افغانستان مخالفت مسلحانه دارد.”

آقای قاسمیار گفت که اکنون شعور منطقوی در برابر تروریزم افزایش یافته و افزود، امکان دارد که پاکستان به دلیل تحت فشار بودنش از چین خواسته باشد تا با استفاده از روابطی که با طالبان دارد با آنان در مورد صلح با حکومت افغانستان صحبت کند.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که به اساس گزارش اکسپرس تریبون، رئیس دفتر طالبان در قطر در صدر یک هیئت پنج نفری به هدف مذاکرات با مقامات چین عازم این‌کشور شده‌است.

منابع طالبان نیز با تائید این سفر گفته‌اند، هیئت این گروه که شامل مولوی صلاح‌ الدین دلاور، جان‌ محمد مدنی، سلام‌ حنفی و صالح از اعضای ارشد طالبان تحت ریاست شیر محمد عباس ستانکزی می‌باشد، به چین سفر کرده‌اند تا با مقامات چین در رابطه به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان صحبت نمایند.

این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که ماه گذشته نماینده خاص چین برای افغانستان و پاکستان در دیدار با رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفته است که طالبان را برای گفت‌وگو تشویق کرده‌اند و با پاکستان روی از سرگیری مذاکرات چهار جانبه نیز تأکید صورت گرفته‌است.

این بار نخست نیست که چین با نماینده‌های سیاسی طالبان ملاقات کرده است بلکه به نقل از شورای عالی صلح افغانستان، آن‌کشور در گذشته نیز چندین بار با اعضای این گروه دیداری‌های داشته اند که نتیجه مثمری در پی نداشته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *