سفر ولادیمیر پوتین به چین و تاکید مقام‌‌های دو کشور بر اتحاد مسکو و بیجینگ

مانورهای سیاسی مشترک روسیه و چین در بیجینگ؛ جایی که روز گذشته بازی‌های زمستانی المپیک ۲۰۲۲ در آن آغاز شد.

ولادیمیرپوتین رییس جمهور روسیه به هدف شرکت در افتتاح این رقابت‌ها روز جمعه وارد بیجینگ شد و با شی جین پینگ همتایی چینی اش دیدار کرد. پس از این دیدار رهبران دو کشور بیانیه را منتشر کردند. بیانیه که به گزارش برخی رسانه‌ها از موقف واحد علیه کشورهای غربی سخن گفته شده و همچنان بر اتحاد چین و روسیه تاکید شده است. پوتین می‌گوید، چین و روسیه باید به حمایت از یکدیگر گام بردارند. رئیس جمهور روسیه گفت:

“روابط دو جانبه و مشارکت ما در حال توسعه است، شرایط فعلی نه تنها که دو کشور را به توسعه روابط تشویق می‌کند بل این دو کشور باید از یک دیگر حمایت کند.”

برخی منابع گزارش داده که چین از موقف روسیه در برابر کشورهای غربی محتاطانه اعلام حمایت کرده است. چین و روسیه اخیرا از شرکای اقتصادی خوبی محسوب می‌شود در این سفرهم یکی از آجندای گفتگو میان رهبران دو کشور افزایش تجارت به ویژه صادرات گاز روسیه گفته شده است. برخی کارشناسان نیز معتقدند  که درحال حاضر روسیه و چین روابط پرتنش با کشورهای غربی دارند از همین رو درصورت تحریم روسیه از سوی غرب احتمالا چین به داد وستدش با روسیه افزایش دهد. این درحالیست که وزیر خارجه امریکا در دیدارش با وزیر خارجه پولند در واشنگتن؛ بار دیگر از حمله نظامی روسیه بر اوکراین هشدار داد. آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا افزود:

“ما به روسیه واضح ساختیم که با دو گزینه روبرو است، گفتگو و دیپلماسی و یا حمله نظامی بر اوکراین اما در صورت تجاوز روسیه بر اوکراین مسکو با عواقب دشواری آن مواجه خواهد شد.”

این درحالیست که هفته قبل وزیر خارجه چین در سفرش به مسکو نگرانی‌های امنیتی روسیه را بجا خوانده و گفت کشورهای غربی باید این مورد را بررسی کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *