ادامه تلاش‌ها برای برقراری روابط تجاری کابل با مسکو

تلاش حکومت برای برقراری روابط تجاری با روسیه!

اخیرا هیئتی به رهبری سرپرست وزارت صنعت و تجارت به روسیه رفته و پیرامون مسائل تجاری گفتگو کردند. یکی از پیشنهادات هیئت کابل به جانب روسیه تبادله جنس به جنس بود که هنوز معلوم نیست آیا دوطرف بر سر این مسأله توافق کردند یا خیر، خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری هم این سفر را گام نیک خوانده می‌گوید، روسیه بازار مناسبی برای صادرات و واردات افغانستان است.

از دید تاجران افغانستان درحال حاضر به گاز، نفت و گندم روسیه نیاز دارد و در صورت توافق میان دو کشور این نیازمندی افغانستان از بازارهای روسیه رفع خواهد شد.

مشکل ترانزیتی اما جدی‌ترین چالش صد راه تجارت میان دو کشور است. بگفته تاجران برای رسیدن به روسیه باید از دو کشور آسیای میانه عبور کرد که این ایجاب می‌کند، برعلاوه توافق تجاری با روسیه باید با این کشورها نیز توافق ترانزیتی امضا شود.

مسولان حکومتی از پیشرفت گفتگوها میان هیئت افغانستان با طرف روسی جزئیات ارائه نمی‌کند اما می‌گوید، تلاش‌ها جریان دارد تا افغانستان با کشورهای روسیه و چین روابط خوبی تجاری برقرار کند.

با اینحال، در چند ماه اخیر این دومین‌بار است که هیئت افغانستان با روسیه در مورد صادرات و واردات بحث و رایزنی می‌کند. رایزنی‌های که هنوز نتیجه آن معلوم نیست.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *